tisdag 7 december 2010

men är ni inte barnvakter?

idag kom en förälder och sa till mig och min kollega att dennes barn hade börjat prata så mycket, det kom nya ord nästan varje dag. "så det vore ju bra om ni uppmuntrade henne att prata så mycket som möjligt".
jag och kollegan blev lika chockade och svarade något flummigt som "ja, men absolut, det klart vi ska göra".

vad tror föräldrar/samhället att vi gör på förskolan? ser dom det endast som barnpassning när föräldrarna är på jobbet? att vi inte genomför något som helst pedagogiskt arbete?

vi har en tanke bakom allt vi gör tillsammans med barnen. oavsett om det gäller motorik, språk, socialt etc.

2 kommentarer:

  1. Haha, men Maria! Menar ni att ni BRUKAR låta barnen prata och lära sej saker på förskolan?? Vad är ni för nåt ställe egentligen ;S

    SvaraRadera
  2. Mitt tips: Ställ just det barnet i garderoben över dan. Ungen kommer ju ändå lära sig nya ord. Typ garderob, instängd mm. Ibland tror jag att föräldrar missuppfattar förskolan: antingen med för låga förväntningar (enligt ditt exempel) eller för höga förväntningar (vanligt här hos oss, typ: varför åker ni inte på utflykt hela tiden, min dotter var ju sjuk senast och hon måste få komma iväg. Jag brukar bemöta det med kommentaren "förskolan är mest till för att ta hand om barnen under dagen när du inte är hemma som förälder, förskolan är inte ett upplevelsecentrum/ nöjesfält!) Jag är imponerad över jobbet du gör Maria, kämpa vidare! Kram Malin

    SvaraRadera