söndag 14 augusti 2011

TENS

i torsdags när jag var till barnmorskan fick jag "min" TENS-apparat. det måste vara guds gåva till gravida. okej, jag har fortfarande väldigt ont i ryggen, men nu kan jag åtminstone stå och diska i 5 minuter utan att jag får dödens ont.

den här kommer var mina bästa vän den tid som är kvar av graviditeten (vilket jag hoppas inte är många dagar)


"TENS
eller Transkutan Elektrisk NervStimulering är en icke invasiv, drogfri smärtlindringsmetod.
Plattorna placeras på eller nära (helst ”mellan smärtan och hjärnan”) det smärtande området. TENS skickar elektriska signaler via plattorna genom skinnet och längs nervfibrerna. De signaler som skickas in genom huden försvagar/filtrerar bort smärtsignalerna som är på väg till hjärnan. TENS-signalerna hjälper också till att frisätta kroppens egna smärtlindrare, endorfiner. Samt att minska den lokala ”smärtstressen”, som annars ger ökad sekundär smärta/värk genom ökade muskel­spänningar och försämrad blodcirkulation i området kring den primära smärtan"

2 kommentarer:

  1. Verkade lite läskigt och avancerat, men så länge det hjälper så.. grattis till din lilla mirakel-maskin!! ;D

    Nedräkning, nedräkning.. nu är det näära :D

    SvaraRadera
  2. Pirrar gött eller hur =) Använde min tens under förlossning och det tackar jag för ;) Fast glöm inte att öka styrkan (rejält) när det tilltar. Första barnet var jag för feg att öka styrkan men när jag använde den på andra förlossningen så tog jag lite mer. Förstår att du längtar till förlossningen...så spännande att se sitt mirakel. Kommer bli spännande att få läsa hur det gick för dig.. Sköt om dig och lycka till. Stora Kramar.

    SvaraRadera