torsdag 3 mars 2011

en skopa ödmjukhet tack

har precis kommit hem från ikea. kl 12.30 en torsdag är det väldigt skönt och fridfullt att gå och strosa på ikea, karlstad kan jag meddela. jag hittade både det som var planerat att köpas, plus lite till. det vore nästan olagligt att lämna ikea utan ljus/ljuslyktor.

nu till det inlägget egentligen skulle handla om: när jag endast har två personer framför mig meddelar ikeas kundmeddelande att det krånglar med kontokorten i kassan och hoppas vi kunder har överseende med längre köer. jaha, det var väl typiskt tänker jag men inser snabbt att det bara är att gilla läget.
men detta verkar inte alla tänka. inte mer än någon halvminut efter meddelandet kommer högre och högre suckar bakom mig. kommentarer som "men va fan, hur lång tid kan det ta" "gud va långsamma de är" "ta och lös det här nu". kommentarerna är riktade mot kassapersonalen.

det folk inte verkar förstå är att kassapersonalens har minst med detta fel att göra. de gör så gott de kan. det är inte konstigt att tekniken krånglar då och då.
bit ihop eller lämna kön och gå hem och sura ni bittra människor som klagar när ni fått stått i kön en minut extra.

efter att ha jobbet ett antal år i diverse butiker vet jag hur stressande det är att bara se kön växa och växa. folk blir bara otrevligare och otrevligare och det enda man kan göra är att försöka förklara läget och att problemet kommer lösas.

så, för guds skull. visa ödmjukhet när du är ute och handlar, annars kan du lika gärna stanna hemma

när du åker till ikea, tänk på att ha mat i magen och inte ha glömt ödmjukheten hemma

2 kommentarer:

  1. Visst är det irriterande med långa köer, men ännu mer irriterande med de som inte pallar att vänta!!

    Alltså, jag erkänner att jag också suckat nån gång, men va faan.. de gör väl vad de kan och känner sej antagligen redan stressade som det är.. jag menar, som om det skulle gå snabbare bara för att man stönar högt å påpekar (gärna lite fööör högt) hur sakta det går..

    SvaraRadera
  2. Hehe I know the feeling, försök förlara för 300 gäster att deras plan hem är 48 h försenat... Tjoho, lynchstämning deluxe kan jag säga! Men vad kan man göra? De kommer ju klaga till personalen som syns utåt, blir svårt att stå och skälla på flygplanet som inte vill starta.. Men folk är som folk är.

    SvaraRadera