söndag 27 november 2011

Förlossning

Har fått en del frågor om min graviditet och förlossning. Så istället för att skriva en lång text hittade jag denna "lilla" lista.

När fick du reda på att du var gravid?
26 december 2010
Var bebisen planerad? Ja.
Mådde du illa mycket? Några veckor i början
Hur blev ditt hår? Märkte ingen skillnad. Nu däremot när jag ammar lossnar det massvis.
Hade du mycket halsbränna? I slutet hade jag riktigt mycket halsbränna. Rennie blev min bästa vän
Grät du för ingenting? Nu när jag ser tillbaka. JA.
Var du känslig? Oja.
Vad gillade du för mat? Apelsinsaft. Däremot stod jag inte ut med taco. Jag spydde nästan av lukten
När kände du bebisens första sparkar? Runt v.20
Var du ofta orolig? Varje dag från den 26/12-1/9.
När började du läcka bröstmjölk? Jag läckte ingenting
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Köpte några stycken
Sparkade bebisen mycket? Inte så jättemycket. Hon kändes som mest från kl 21 på kvällen och några timmar framåt. I slutet av graviditeten hade hon hicka nästan varje dag.
Fick du bristningar? Inte så mycket som jag trott, men några.
Blödde du någon gång? Nej
Levde du på som vanligt? Ja, det gjorde jag.
Hur gammal var du när du blev gravid?
25 år.
Hur tog dina föräldrar det? Dom blev såklart jätteglada över att bli mormor och morfar
Hur tog din partner det? Han blev superglad. Jag litade inte på det första testet jag tog, så vi sprang ner till apoteket 10 min innan stängning och köpte ett till. När även det visade ett plus blev både han och suuuuuperglada.
Vart bodde du/ni? I Karlstad.
Hur ofta gick du till mvc? I början var det inte alls ofta. I slutet var det varannan vecka
Hur många ultraljud gjorde du? 1.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Ville inte måla upp för mycket innan, utan ta det som det kom. Jag litade på barnmorskorna skulle göra det som var bäst för mig.
Hur började din förlossning? Den första värken kom kl 03.15 onsdagen den 31/8. Sedan gick jag hemma med värkar tills vi åkte in till BB kl 19.30 samma dag.
Hur många timmar tog din förlossning? Från det att vi blev inskrivna på BB, 4½ timmar.
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
Hur mycket var du öppen när du kom in? 5-6 cm.
Vilken smärtlindring tog du? Lustgas och TENS.
Blev det komplikationer? Nej.
Fick du sy? Ja.
Vad tyckte du var jobbigast? Att krystvärkarna varade så länge. 3 timmar.
Var du rädd för något? Att det skulle hända något med barnet, eller om det skulle visa sig vara sjukt.
Skrek du? JA. I slutet när jag inte hade någonsomhelst ork kvar skrek jag gång på gång att det bara skulle ta ut "det".
Hur många var inne i förlossningsrummet? Viktor, barnmorska och sköterska. Under de sista krystvärkarna kom en läkare in som skulle ta ut bebisen med sugklocka, men det behövdes som tur va inte
Hade du någon nära med dig? Viktor
Hur var vikt och längd? 3390 gram och 50 cm lång.
Ögonfärg: Mörkblå.
Hårfärg: Brunhårig.
Ammade du? Ja.
Ammar du nu? Ja, jag både ammar och ger ersättning.
Hur gammal är bebisen nu? Hon är 12 veckor och 3 dagar. Fyller 3 månader om 4 dagar.
Vad tyckte du om förlossningen? Från det att jag började få värkar tills det att krystvärkarna började tyckte jag det gick jättebra. Kommer ihåg att jag tänkte att "det här va inte så farligt, det kan jag snart göra igen". Men sen när väl krystvärkarna började, ville jag bara därifrån. Det kändes som om det inte hände någonting, och att det gjorde djävulskt ont.
Vill du ha en till? Ja, om vi kan vill vi gärna ge Alice ett syskon.
Planerar ni ett till? Nej, inte nu.
När kommer andra barnet? Om jag det visste.
Hur är ert förhållande nu? Det har vart bättre och det har vart sämre!
Vilken vecka födde du i? 40+4, Alice kom 4 dagar efter beräknat datum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar